30 cze

Edukacja Ekologiczna ZSO w Godzianowie

wfosigwEdukacja Ekologiczna ZSO w Godzianowie 
pt.: ”Nasz niewidzialny skarb – czyste powietrze”
Całkowity koszt zadania –  20 684 zł
Dotacja z WFOŚiGW w Łodzi 18 184 zł

W ramach realizowanego projektu współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska ii Gospodarki Wodnej w Łodzi pt:”Nasz niewidzialny skarb- czyste powietrze” uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju przedsięwzięciach.

Uczniowie klasy III a i  III b byli na wycieczce ekologicznej w Bełchatowie. Pierwszym punktem programu było zwiedzanie interaktywnej Ekspozycji PGE Giganty Mocy. Uczniowie zapoznali się ze sposobami pozyskiwania energii , a także poznali bliżej pracę w kopalni węgla brunatnego. Następnym punktem programu była wizyta w ośrodku Góra Kamieńska. Atrakcjami były: wjazd kolejką linową , przejazd torem saneczkowym, zjazd na pontonach oraz zabawy na trampolinie. Wycieczkę zakończyło pieczenie kiełbasek. Wszyscy wrócili zadowoleni i pełni wrażeń. Wycieczka uświadomiła uczniom jaki wpływ na środowisko ma pozyskiwanie energii ze źródeł nieodnawialnych (spalanie węgla brunatnego) i jaki wpływ na środowisko ma kopalnia odkrywkowa. Bolimowski Park Krajobrazowy – była to wycieczka dla młodszych uczniów, poznali oni formy ochrony przyrody najbliżej naszego miejsca zamieszkami, jedna grupa  miała warsztaty ekologiczne pt.” Każdy może chronić przyrodę”, a druga „Szlakiem Wielkich Polan” . Rogów- Arboretum SGGW i Centrum Edukacji Przyrodniczo- Leśnej w Rogowie – zajęcia edukacyjne przeprowadzone przez wykwalifikowanych pracowników zobrazowały wpływ szkodliwych pyłów na szatę roślinną i zwierzęta żyjące w naszej okolicy Pieniński Park Narodowy – zajęcia edukacyjne – Drzewa i krzewy w Pienińskim PN  naturalnym filtrem  powietrza” Wpływ człowieka na ekosystem” Uczestnicy wycieczki zwiedzili rezerwat Biała Woda w Jaworkach i Wąwozu Homola w Jaworkach oraz Elektrownię Wodną na Zbiorniku Wodnym w Czorsztynie. Uczniowie poznali alternatywne źródła energii, które nie zanieczyszczają powietrza  są tzw. czysta energią. Kampinoski Park Narodowy –  w czasie wycieczki odbyły się warsztaty dydaktyczne zorganizowane w laboratorium, które pokazały uczniom jak badać czystość powietrza, jakie szkodliwe gazy znajdują się w powietrzu i jaki maja wpływ na drzewa i rośliny oraz czystość wody.

Warsztaty: Rośliny oczyszczają powietrze – podczas warsztatów dzieci poznały rośliny, które oczyszczają powietrze, Odnawialne źródła energii – pokazy za pomocą modeli działania elektrowni wiatrowej produkującej prąd oraz panel fotowoltaiczny produkujący prąd przy wykorzystaniu energii słonecznej, Razem dla czystego powietrza – dzieci dowiedziały  się do czego służy powietrze, poznały jego właściwości, jakie zagrożenia dla powietrza stwarza działalność  człowieka i dowiedzieli się, że czyste powietrze służy zdrowiu, Uwaga, alarm antysmogowy” ,„Naturalne oczyszczacze powietrza”, Jakie jest nasze powietrze, Co niewidzialnego znajduje się w naszym powietrzu.

Ponadto dobyły się różnego rodzaju zajęcia dodatkowe, akcje, konkursy i happeningi. W kwietniu klasa IVb pod opieką wychowawcy przygotowała happening uliczny "Ratujmy stare drzewa", którego celem było zwrócenie uwagi mieszkańcom Godzianowa i okolicy na problem wycinania starych drzew. Uczniowie przygotowali transparenty mające na celu przypomnienie, że drzewa, również stare to płuca ziemi. Przedstawiciele klasy czwartej wspólnie z mieszkańcami Godzianowa i okolicznych wsi toczyli rozmowy, przygotowywali projekty kolejnych plakatów oraz malowidła uliczne wykonane kolorową kredą. Cała akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem. 

Odbyły się zajęcia z podstawy programowej dotyczące ochrony środowiska: Obszary i obiekty chronione. Warunki życia na lądzie. Krajobraz wczoraj i dziś. Co to jest ekologia. Jak chronić powietrze, wodę i glebę . Na zajęciach wykorzystane będą pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu. Odbywała się cotygodniowe spotkania członków Szkolnego Koła LOP, podczas których nauczyciel prowadzący wprowadza uczniów w ciekawy świat  przyrody, przygotowuje ich do konkursów, olimpiad i turniejów „Wiedzy przyrodniczej”. Większość zajęć obyła się w formie zdalnej na platformie. Uczniowie bardzo chętnie w nich uczestniczyli, podjęli dodatkowe działania i sami zorganizowali konkurs na budkę lęgowa dla ptaków, wykonano 10 budek, które zawieszone zostały w pobliżu ich domów. Budki zostały w większej części zamieszkałe. Uczniowie klasy VII przygotowali projekt edukacyjny o tematyce ekologicznej, z uwzględnieniem zagadnień dotyczących ochrony powietrza. Projekty te zostały zaprezentowane podczas podsumowania edukacji ekologicznej. Motto naszych działań dotyczących powietrza było następujące Być może wydaje Ci się, że zmiana klimatu to temat odległy i Ciebie nie dotyczy? A jednak to jedno z głównych wyzwań, przed którym stoi aktualnie ludzkość, a ludzkość to także ty!”

Efekt ekologiczny to wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ochrony powietrz) i świadomości ekologicznej jak i wykształcenie postaw proekologicznych. Uczniowie wyczuleni zostali na piękno otaczającej przyrody
i nauczyli się  o nią dbać, a zwłaszcza o powietrze, które jest naszym najcenniejszym skarbem. Zostali zmotywowani  do podejmowania konkretnych działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu, zmotywowani do działań. W ramach edukacji ekologicznej główny nacisk został położony na praktyczne działania.  Podniesiona została świadomość ekologiczna wśród uczniów oraz rodziców. W projekcie uczestniczyli wszyscy uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Godzianowie tj. 200 uczniów oraz ich rodzice. W projekt zostali zaangażowani wszyscy nauczyciele, przygotowywali regulaminy konkurów, pracowali w jury, brali czynny udział w warsztatach, Dniu Ziemi i happeningu. Koło teatralne przygotowało przedstawienie na podsumowanie projektu „ Nasz niewidzialny skarb- powietrze” – stroje przygotowali rodzice. Uczniowie uświadomili sobie ponadto potrzebę segregowania odbudów podczas budowy konstrukcji przestrzennych do oczyszczania powietrza. Nawyki ekologiczne przenieśli do swoich domów. Uczniowie dostrzegają, które elementy działalności mieszkańców gminy szkodzą środowisku, potrafią wskazać środki zaradcze i metody ograniczające szkodliwość. Zajęcia w Ogrodzie zmysłów nauczyły dzieci, że należy dbać o rośliny do one są płucami Ziemi.