20 kwi

Jak organizować dzieciom właściwe warunki do nauki w domu (w czasie pracy zdalnej)?

pppp_1

Nowa rzeczywistość, w jakiej realizowany jest obowiązek nauki, jest niewątpliwie dla wszystkich bardzo trudna, zarówno dla nauczycieli, rodziców jak i uczniów. Wymaga dobrej organizacji, systematyczności, dyscypliny wewnętrznej i zewnętrznej oraz cierpliwości i zrozumienia.

Oto kilka ważnych wskazań:

1.Zapewnienie odpowiednich (najbardziej optymalnych) warunków do nauki w domu (stworzenie stałego miejsca) – wydzielony kącik lub pokój, zapewniający spokojną pracę (maksymalna eliminacja zakłóceń: np. głośne rozmowy innych domowników, zabawy rodzeństwa, głośna muzyka, inne polecenia, włączony telewizor, itp.).

2.Przygotowanie stanowiska pracy – wyposażenie w niezbędne pomoce.

3.Opracowywanie planu działań (uwzględniając realne możliwości rodziny), określanie godzin nauki i odpoczynku. Realizowanie stałego rytmu dnia.  

4.Wskazywanie celu wykonywania zlecanych przez nauczycieli działań.

5.Wdrażanie do systematyczności w pracy, unikanie odkładania „na później”  pewnych partii materiału, ale także dawanie sobie przyzwolenia na  ewentualne zwalnianie z wcześniej przyznanych obowiązków (np. domowych).

6.Dokonywanie gradacji wykonywania poszczególnych zadań, według określonych przez nauczycieli terminów oraz możliwości negocjowania w tym zakresie (unikanie przeciążeń).

7.Służenie pomocą, dodatkowymi objaśnieniami, instruktażami w przypadku napotykanych trudności, ale nie wyręczanie tylko zachęcanie do samodzielności.

8.Dostrzeganie i docenianie  wysiłku dziecka, nagradzanie, przydzielanie nowych przywilejów, zaplanowanie pewnych przyjemności (np. dodatkowego czasu na …).

9.Okazywanie szacunku, akceptacji i zrozumienia; wiara w możliwości dziecka, wiedza o jego ograniczeniach.

10.Zaciekawianie, rozbudzanie zainteresowań, rozwijanie kreatywności dziecka.

11.Wykazywanie się (dużą) cierpliwością i spokojem (w obliczu pojawiających się trudności lub spadku motywacji).

12.Uczenie pozytywnego myślenia i cieszenia się z najdrobniejszych rzeczy, osiągnięć.  

13.Zapewnianie indywidualnej strefy komfortu dziecku (np. chwilowa potrzeba izolacji, rozładowania napięcia, potrzeba kontaktu z rówieśnikami, dziadkami: telefon, komunikatory społeczne, wideo konferencje).

14.Zadbanie o zachowanie właściwych proporcji pracy pomiędzy pracą z wykorzystaniem technik multimedialnych, a nauką tradycyjną oraz rozwijaniem pasji, hobby (jeśli jest to w obowiązującej sytuacji możliwe).

  1. W miarę możliwości spędzanie czasu z dzieckiem dostosowane do jego wieku i potrzeb (np. zabawy ruchowe, gry planszowe, czytanie, oglądanie ciekawych filmów-zgodnie z preferencjami, oglądanie zdjęć rodzinnych – miłe wspomnienia, prace plastyczno-konstrukcyjne, dyskusje nt. filmów, książek, wspólne prace porządkowe w domu, w ogrodzie, majsterkowanie, aktywność fizyczna – w warunkach domowych, itp.).

 

Opracowanie własne:  mgr Anna Jaskólska PPPP w Skierniewicach