Psycholog szkolny

PLAN DYŻURÓW PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
 
Psycholog: mgr Joanna Wieczorkowska – Szymańska
 
Poniedziałek 12.00 – 13.40
Wtorek 12.00 – 13.40
Środa 9.00 – 10.50;
12.00 – 13.40
Czwartek 9.00 – 10.50;
12.00 – 13.40
Piątek 12.00 – 12.45

 

ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO:
  • Pomocy w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych;
  • Udzielania porad uczniom w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych;
  • Udzielania pomocy uczniom mającym trudności w nauce lub sprawiającym trudności wychowawcze;
  • Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
  • Działania ukierunkowane na wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości dziecka (warsztaty, zajęcia terapeutyczne zajęcia psychoedukacyjne, terapia indywidualna);
  • Terapia zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych: redukcja niepokoju i lęku poprzez kształtowanie pozytywnego myślenia  o sobie, wzbudzanie motywacji do osiągnięć i zdobywania wiedzy poprzez indywidualne zadania motywacyjne, uczenie sposobów wyrażania emocji, dostosowania emocji do bodźców i sytuacji;
  • Indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami oraz z kadrą pedagogiczną  szkoły;
  • Wskazywanie osób i instytucji udzielających odpowiednich form pomocy;
  • Konsultacje i doradztwo psychologiczne dla uczniów, rodziców, kadry pedagogicznej;
WSKAZANIA DO OBJĘCIA POMOCĄ PSYCHOLOGICZNĄ :
  1. Trudności emocjonalne  i zaburzenia zachowania u dzieci  związane z :
  • systemem rodzinnym dziecka (rozwody, przemoc, alkohol, niewydolność wychowawcza, ciężkie choroby, śmierć bliskiego członka rodziny, długie rozstanie z rodzicem np. z powodu wyjazdu do pracy za granicą, problemy materialne rodziny w tym utrata pracy jednego z rodziców, niedojrzałość emocjonalna rodzica/rodziców itp.)
  • predyspozycjami osobowości (charakter, zaburzenia organiczne i psychiczne, dziedziczność, przeżycie traumy,)
  • funkcjonowaniem społecznym (łamanie norm i zasad społecznych, nie umiejętność funkcjonowania w grupie, trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, odrzucenie przez grupę)
  1. Trudności wychowawcze i emocjonalne rodziców związane z :
  • niekonsekwencją w egzekwowaniu zasad,
  • brakiem sojuszu i porozumienia pomiędzy rodzicami,
  • brakiem trwałych i spójnych  zasad społecznych oraz wartości moralnych,
  • nieumiejętnością skutecznego nagradzania i karania,
  • brakiem czasu poświęconego dzieciom,
  • ignorowaniem sygnałów wysyłanych przez dzieci o pojawiających się problemach,
  • niedojrzałością rodziców, zaburzeniami emocjonalnymi lub/oraz brakiem wsparcia  we własnej rodzinie lub wśród innych bliskich,
  • konfliktami  wewnątrzrodzinnymi,
  • trudnymi doświadczeniami z własnego dzieciństwa,
  • samotnym wychowywaniem dzieci.
Konsultacje psychologiczne mają formę indywidualnych spotkań, gdzie poprzez rozmowę wspierającą,  techniki arteterapeutyczne, gry, zabawy oraz  dialog, wprowadza się dzieci w proces terapeutyczny. Oznacza to, że uczniowie w bezpiecznych warunkach, na ściśle określonych zasadach oraz w dostrojonej do indywidualnych potrzeb relacji z psychologiem, mogą czerpać z terapeutycznych (czyli leczących objawy)  korzyści płynących ze spotkań.