Termin realizacji: wrzesień 2023 – czerwiec 2024 r.
Autor: Marta Fontańska
Adresaci programu: kl. VII B SP
Opis innowacji:
Coraz większym problemem, który obserwuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą jest ciągły spadek motywacji uczniów do nauki, spowodowany rozproszeniem, zbyt dużą ilością bodźców oraz zmianami jakim podlega współczesne społeczeństwo. Uczeń XXI-go wieku jest znudzony czarno-białymi treściami zapisanymi w podręczniku, atrakcyjniejsze są dla niego obrazy kolorowe, interaktywne. Celem zaproponowanej innowacji jest zapoznanie uczniów z elementami myślenia wizualnego, które zmobilizuje ich do samodzielnego zdobywania wiedzy, porządkowania informacji oraz przedstawiania ich w kreatywny sposób, dla lepszego zrozumienia zdobytych na lekcji treści oraz szybszego i skuteczniejszego ich zapamiętywania.
W praktyce wygląda to tak, że uczniowie klasy VIIB, przygotowują graficzne notatki z poszczególnych zagadnień poruszanych na lekcjach historii samodzielnie bądź w grupach, omawiają je prezentując w klasie, wyjaśniają swój punkt widzenia, często niesztampowy i obrazujący indywidualizm oraz wysoką kreatywność charakterystyczną dla dzieci i młodych ludzi. Uczniowie będący wcześniej zniechęceni do tradycyjnego notowania chętniej pracują na lekcji przy użyciu nie tylko długopisu, ale również kolorowych pisaków tworząc w swoich zeszytach małe dzieła sztuki.