Od października 2015 r. do końca marca b.r. uczniowie gimnazjum brali udział w projekcie „Szkoła Demokracji” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Naszemu zespołowi, w którego skład wchodziły Julia Faryj, Anna Grzywa i Renata Białkowska z klasy II b udało się w przeciągu 5 miesięcy z powodzeniem wykonać 8 projektowych zadań. Wszystkie ocenione zostały przez CEO pozytywnie, także na początku kwietnia przyznano naszej szkole certyfikat.
Celem i założeniem projektu było, aby nasza szkoła nie była tylko miejscem nauki, ależ również społecznością, tworzoną przez wszystkich uczniów i pracowników naszej szkoły. W związku z tym uczniowie i nauczyciele pracowali, aby spełnić 7 poniższych kryteriów:
WYBORY REPREZENTACJI
W szkole odbywają się wybory zgodne z demokratycznymi zasadami (powszechne, równe, bezpośrednie, w tajnym głosowaniu), wszyscy uczniowie i uczennice mają czynne i bierne prawa wyborcze.
KOMUNIKACJA I MEDIA
Uczniowie i uczennice mogą inicjować powstawanie i prowadzić szkolne media, istnieje min. jeden środek przekazu dla społeczności uczniowskiej. Władze SU i dyrekcja dbają o to, żeby wszyscy mogli łatwo się z nimi komunikować.
DZIAŁANIA UCZNIÓW
Władze SU są niezależne oraz samodzielne w planowaniu i realizacji swoich przedsięwzięć, przynajmniej raz w trakcie kadencji zbierają informacje o potrzebach i pomysłach uczniów i uczennic, uwzględniają je w planowaniu swoich działań. Uczniowie i uczennice mogą liczyć na pomoc władz SU i szkoły w realizacji swoich pomysłów.
PODEJMOWANIE DECYZJI
Istotne decyzje dotyczące uczniów i uczennic są podejmowane w drodze konsultacji
lub współdecydowania. Ważne dokumenty szkolne są konsultowane z reprezentantami SU. Przedstawiciele uczniów, nauczycieli i rodziców spotykają się regularnie.
UCZENIE SIĘ I NAUCZANIE
Kryteria oceniania są znane i rozumiane przez uczniów. Nauczyciele i nauczycielki włączają uczniów i uczennice w proces oceniania i udzielania informacji zwrotnej.
OTWARTA SZKOŁA
Szkoła zapewnia uczniom i uczennicom możliwość wyznawania różnorodnych wartości i poglądów oraz obrony naruszanych praw. Szkoła jest również otwarta na działania społeczności lokalnej i umożliwia korzystanie ze swoich zasobów.
ZASOBY I KWESTIE FORMALNE
Władze SU mają możliwość korzystania ze środków finansowych oraz zasobów rzeczowych szkoły lub rady rodziców na jasnych i określonych zasadach. Istnieje uchwalony przez uczniów regulamin SU, zawierający zapisy zgodne z ustawą o systemie oświaty.
Magdalena Jaskuła