PLAN DYŻURÓW PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
Godziny pracy:
Poniedziałek 10.30-12.30
Wtorek 08.00-10.00
Środa 10.30-12.30
Czwartek 09.40-10.40, 12.30-14.30
Piątek 10.30-12.30, 13.30-14.30
Godzina do dyspozycji rodzica i ucznia: poniedziałek 14.30-15.30
ZAPRASZAM
Anna Klepaczko
ZADANIA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO:
- Pomocy w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych;
- Udzielania porad uczniom w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych;
- Udzielania pomocy uczniom mającym trudności w nauce lub sprawiającym trudności wychowawcze;
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
- Działania ukierunkowane na wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości dziecka (warsztaty, zajęcia terapeutyczne zajęcia psychoedukacyjne, terapia indywidualna);
- Terapia zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych: redukcja niepokoju i lęku poprzez kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie, wzbudzanie motywacji do osiągnięć i zdobywania wiedzy poprzez indywidualne zadania motywacyjne, uczenie sposobów wyrażania emocji, dostosowania emocji do bodźców i sytuacji;
- Indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami oraz z kadrą pedagogiczną szkoły;
- Wskazywanie osób i instytucji udzielających odpowiednich form pomocy;
- Konsultacje i doradztwo psychologiczne dla uczniów, rodziców, kadry pedagogicznej;
WSKAZANIA DO OBJĘCIA POMOCĄ PSYCHOLOGICZNĄ :
- Trudności emocjonalne i zaburzenia zachowania u dzieci związane z :
- systemem rodzinnym dziecka (rozwody, przemoc, alkohol, niewydolność wychowawcza, ciężkie choroby, śmierć bliskiego członka rodziny, długie rozstanie z rodzicem np. z powodu wyjazdu do pracy za granicą, problemy materialne rodziny w tym utrata pracy jednego z rodziców, niedojrzałość emocjonalna rodzica/rodziców itp.)
- predyspozycjami osobowości (charakter, zaburzenia organiczne i psychiczne, dziedziczność, przeżycie traumy,)
- funkcjonowaniem społecznym (łamanie norm i zasad społecznych, nie umiejętność funkcjonowania w grupie, trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, odrzucenie przez grupę)
- Trudności wychowawcze i emocjonalne rodziców związane z :
- niekonsekwencją w egzekwowaniu zasad,
- brakiem sojuszu i porozumienia pomiędzy rodzicami,
- brakiem trwałych i spójnych zasad społecznych oraz wartości moralnych,
- nieumiejętnością skutecznego nagradzania i karania,
- brakiem czasu poświęconego dzieciom,
- ignorowaniem sygnałów wysyłanych przez dzieci o pojawiających się problemach,
- niedojrzałością rodziców, zaburzeniami emocjonalnymi lub/oraz brakiem wsparcia we własnej rodzinie lub wśród innych bliskich,
- konfliktami wewnątrzrodzinnymi,
- trudnymi doświadczeniami z własnego dzieciństwa,
- samotnym wychowywaniem dzieci.
Konsultacje psychologiczne mają formę indywidualnych spotkań, gdzie poprzez rozmowę wspierającą, techniki arteterapeutyczne, gry, zabawy oraz dialog, wprowadza się dzieci w proces terapeutyczny. Oznacza to, że uczniowie w bezpiecznych warunkach, na ściśle określonych zasadach oraz w dostrojonej do indywidualnych potrzeb relacji z psychologiem, mogą czerpać z terapeutycznych (czyli leczących objawy) korzyści płynących ze spotkań.