30 cze

Edukacja Ekologiczna ZSO w Godzianowie

wfosigw

Edukacja Ekologiczna ZSO w Godzianowie 
Obszar priorytetowy: „Zrównoważone korzystanie   z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wonnej”
Całkowity koszt zadania –  21 579 zł
Dotacja z WFOŚiGW w Łodzi 18 579 zł

W ramach realizowanego projektu współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w obszarze priorytetowym: „Zrównoważone korzystanie   z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wonnej” uczniowie  uczestniczyli w różnych przedsięwzięciach z zakresu edukacji ekologicznej.

Uczniowie najmłodszych klas wybrali się do Stacji uzdatniania wody w Godzianowie oraz nowo wybudowany zbiornik  ekologicznej oczyszczalni ścieków. Starsi uczniowie zwiedzili Stację Uzdatniania wody w Skierniewicach i Oczyszczalnię Ścieków w Mokrej Pranej. Na wycieczce zapoznali się z procesem oczyszczania ścieków i zobaczyli jak działają następujące urządzenia: urządzenie oczyszczania mechanicznego, poprzedzone kratą zgrubną: sito obrotowe z praską do skratek zintegrowane z piaskownikiem poziomym ze skośnym przenośnikiem ślimakowym odwadniającym piasek, punkt zlewny ścieków dowożonych z automatyczną rejestracją ilości dowożonych ścieków, zbiornik wyrównawczo – retencyjny do przejęcia wód deszczowych prowadzonych częścią kanalizacji ogólnospławnej, umożliwiający zmagazynowanie i skierowanie do układu oczyszczania nadmiaru ścieków podczas intensywnych opadów lub roztopów, reaktor biologiczny ze złożem fluidalnym, komorę rozdziału przed osadnikami wtórnymi oraz osadniki wtórne. Poznali dokładnie proces oczyszczania ścieków i zobaczyli jak z brudnej i brzydko pachnącej wody po oczyszczaniu mechanicznym, biologicznym i fizycznym otrzymujemy wodę, która może zasilić naturalne zbiorniki wodne. Uczniowie klas siódmych pojechali na wycieczkę do Tomaszowa Mazowieckiego i Spały. Zwiedzili Spalski Park Krajobrazowy i Sulejowski Park Krajobrazowy.  Dzieci zwiedziły rezerwat przyrody „Niebieskie Źródła”, położony w dolinie Pilicy, na prawym brzegu rzeki. Główny kompleks wodonośny stanowią spękane wapienie jurajskie, z których wytryska woda przybierająca niebiesko-błękitno-zieloną barwę. Barwa wody w basenach źródliskowych jest efektem działań rozproszonego światła słonecznego. Zmiana odcieni barwy wody uzależniona jest od stanu pogody, stopnia nasłonecznienia bądź zachmurzenia. Dodatkowo uroku wywierzysku nadają pulsujące gejzery z piasku podrzucanego przez źródlaną wodę. Następnie uczniowie zwiedzili skansen rzeki Pilicy zabytkowy most na rzece oraz groty w Nagórzycach. W trakcie spaceru po Spale obejrzeli pomnik żubra, pomnik poświęcony prezydentowi Mościckiemu i zabytkowy kościółek modrzewiowy. Wycieczka była atrakcyjna dla uczniów. Dzieci po wycieczce uświadomiły sobie jak ważna jest woda do życia całego ekosystemu.  Uczniowie uczestniczyli również w trzy dniowej wycieczce do Poleskiego parku Krajobrazowego. Podczas wędrówki przez leśne ścieżki oraz bagna i torfowiska uczniowie spotkali owadożerne rosiczki, kwitnące storczyki oraz żurawinę. Mieli również wyjątkową okazję zobaczyć żółwie błotne, które właśnie tam nadal jeszcze występują. Nierówną walkę z komarami wynagrodziły uczniom ciekawe opowieści Pani Przewodnik oraz ognisko z pieczonymi kiełbaskami. W ramach tej wycieczki uczniowie poznali najcenniejsze zabytki Starego Miasta Lublina, poznali wiele legend związanych z tym urokliwym miastem oraz mieli okazję samodzielnie upiec słynne lubelskie cebularze. W drodze powrotnej zwiedzili przepiękny i malowniczy Kazimierz Dolny, gdzie  wspinali się na Górę Trzech Krzyży, zwiedzili wąwóz Korzeniowy Dół oraz płynęli rejsem po Wiśle. Na dwudniową wycieczkę do Ojcowskiego Parku Krajobrazowego wybrała się klasa ósma. W pierwszy dzień zwidziała najważniejsze formy ochrony przyrody doliny Prądnika. Następny dzień upłynął na zwiedzani zamków na szkolaku Orlich Gniazd. Dodatkową atrakcją nie przewidzianą w projekcie było zwiedzanie Pustyni Błędowskiej oraz uczniowie zobaczyli ćwiczenia żołnierzy ze skoków ze spadochronami. Nie odbyły się warsztaty  z tego projektu (uczniowie uczestniczyli w warsztatach z projektu, który miał być zrealizowany w poprzednim roku szkolnym). Po powrocie do szkoły nie było terminów na zorganizowanie jeszcze jednego cyklu warsztatów. Odbyły się wszystkie zaplanowane konkursy: Konkurs plastyczny „Znaczek przypominaczek”, konkurs wiedzy na temat oszczędnego gospodarowania wodą w domu i w pracy”, Konkurs  fotograficzny „Woda cenniejsza niż złoto”, Konkurs plastyczny „Na ratunek Ziemi”, Konkurs na prezentację multimedialną  „Mój dom – oszczędzam wodę” Na podsumowanie projektów odbyło się przedstawienie projektów multimedialnych przygotowanych pod kierunkiem nauczycieli przedmiotów przyrodniczych – przygotowano 5 prezentacji pt. „Mój dom – jak oszczędzam wodę”. Każda prezentacja miała taki sam temat, ale każda była przygotowana inaczej i niosła inne przesłanie.  Na koniec odbył się Quiz przyrodniczy oraz  rozdanie nagród w konkursach przyrodniczych:  konkurs plastyczny „Znaczek przypominaczek”, konkurs wiedzy na temat oszczędnego gospodarowania wodą w domu i w pracy”, konkurs fotograficzny „Woda cenniejsza niż złoto” oraz konkurs plastyczny „Na ratunek Ziemi”. Nagrody zakupiono w ramach projektu i każdy uczestnik otrzymał również małe zielone drzewko do wsadzenia przy swoim domu.

W ramach projektu nastąpił wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki wody) i świadomości ekologicznej jak
 i wykształcenie postaw proekologicznych. Uczniowie wyczuleni zostali na piękno otaczającej przyrody i nauczyli się  o nią dbać, a zwłaszcza
o wodę, która jest naszym najcenniejszym skarbem. Zostali zmotywowani  do podejmowania konkretnych działań proekologicznych w najbliższym otoczeniu, zmotywowani do oszczędzania wody – przyświecało nam hasła Polskiej Akcji Humanitarnej „Oszczędza wodę tan, kto ja musi do domu przynieść i ja z domu wynieść”. W ramach edukacji ekologicznej główny nacisk został położony na praktyczne działania.  Podniesiona została świadomość ekologiczna wśród uczniów oraz rodziców. W projekcie uczestniczyli wszyscy uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Godzianowie tj. 200 uczniów oraz ich rodzice. W projekt zostali zaangażowani wszyscy nauczyciele, przygotowywali regulaminy konkurów, pracowali w jury, brali czynny udział w warsztatach, prowadzili zajęcia, opracowali innowację.  Nawyki ekologiczne przenieśli do swoich domów. Uczniowie dostrzegają, które elementy działalności mieszkańców gminy szkodzą środowisku, potrafią wskazać środki zaradcze i metody ograniczające szkodliwość. Zajęcia w Ogrodzie zmysłów nauczyły dzieci, że należy dbać o rośliny do one są płucami Ziemi. W kwietniu przy szkole zostały zamontowane 4 zbiorki zewnętrze i 2 zbiorki podziemne  do zbierania deszczówki. Uczniowie zobaczyli, że można zbierać wodę i powtórnie ją wykorzystywać. Przedsięwzięcie ma już swoje efekty: podlewamy nasz ekologiczny Ogród zmysłów.